يکشنبه ٢٧ مرداد ١٣٩٨
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 214
 بازدید امروز : 93
 کل بازدید : 37284
 بازدیدکنندگان آنلاين : 9
 

راهنماي شبكه

اين واحد به منظور تحقق اهداف دانشگاه در جهت فراهم آوردن فناوري اطلاعاتي روزآمد فعاليت نموده و هم اكنون با داشتن بيش از 280 خط تلفن و پهناي باند مطلوب بستري مناسب براي دسترسي جامع و آسان به منابع علمي روزآمد از جمله كتب، مجلات و مدارك علمي مي­باشد و نيز توانايي برقراري ارتباط پايدار و مقرون به صرفه با اينترنت را فراهم آورده است.

 

برنامه راهبردي دانشگاه در حوزه فناوري اطلاعات (MS Word File - 77 Kb)

 

راهنماي شبكه دانشگاه (جهت كاربران تلفني)

اين راهنما شامل بخش‌هاي ذيل مي باشد:

 

1) وضعيت و امكانات TUMS

2) قوانين و مقررات سيستم

3) راهنماي سيستم

 

وضعيت و امكاناتTUMS جهت كاربران تلفني ( اتصال از راه دور ):

در حال حاضر شبكه TUMS با پهناي باند مطلوب ارتباط اينترنتي پرسرعتي را در اختيار كاربران خود قرار مي دهد. در سيستم جديد كار با نامه‌هاي الكترونيكي كاربران از بحث اتصال به اينترنت و ديدن صفحات وب جدا شده است. لذا در وضعيت موجود كاربران محترم داراي دو شناسه كاربري هستند كه يك شناسه فقط به عنوان شناسه پست الكترونيكي استفاده مي شود و ديگري شناسه اتصال به اينترنت از طريق تلفن است.

در رابطه با شناسه ارتباط تلفني، مقدار مصرف ماهانه كاربران توسط نرم افزاري محاسبه شده و به ازاي هر ساعت اتصال يك ساعت از تعداد ساعات دسترسي اختصاص داده شده به وي كم خواهد شد .

لذا كاربران محترم مي توانند از طريق آدرس http://accounts.tums.ac.ir/IBSng/userبه برنامه اي در سايت دانشگاه وصل شده و تمامي اطلاعات مربوط به تعداد ساعات اتصال مربوط به خود را مشاهده نموده و نيز كلمه رمز خود را تغيير دهند .

ورود اطلاعات پيشينه ( CV)

اعضاء هيئت علمي بعد از دريافت پست الكترونيكي دانشگاه قادر خواهند بود CV خود را در صفحه دانشگاه وارد كرده و با كد كاربري و كلمه رمز خود در مواقع دلخواه اقدام به ويرايش آن نمايند .

در صفحه وب دانشگاه هر عضو هيئت علمي داراي صفحه اي مخصوص به خود مي باشد ، كه با اضافه كردن كد كاربري به انتهاي آدرس دانشگاه به اين صورت قابل دستيابي است :www.tums.ac.ir/faculties/username

به منظور ورود اطلاعات يا ويرايش صفحه مربوط به خود ، به منوي" خدمات" در وب سايت دانشگاه مراجعه كرده ، گزينه " بخش اعضاء " را انتخاب نمائيد. در اين قسمت امكاناتي همچون ويرايش cv ، ويرايش اطلاعات شخصي ، استفاده از فضاي اختصاصي 50 مگابايتي و استفاده از سيستم تشويق مقالات قرار دارد .

 سرويس Tums Briefcase

سرويسي جهت ذخيره ، بازيابي و مديريت فايلها ، برروي شبكه دانشگاه مي باشد . اين سرويس ، فضايي را براي ذخيره كردن اطلاعات و به اشتراك گذاشتن آنها با دانشجويان وساير كاربران در اختيار اعضاء هيئت علمي قرار مي دهد . 

فضاي اختصاص داده شده به اين سرويس ، معادل MB 50 بوده كه از طريق آدرس:www.tums.ac.ir/farsi/users/briefcase و با استفاده از cv account قابل دسترسي مي باشد.

جهت بازيابي آدرس يك فايل در Briefcase برروي لينك مربوط به فايل كليك كرده و آدرس مربوطه را جهت استفاده در اختيار ساير كاربران قرار دهيد .

به طور اجمالي امكانات فراهم شده عبارتند از:

1) پهناي باند بسيار خوب دريافت و ارسال اطلاعات به اينترنت

2) خط E1 با سرعت k 56

3) قابليت تغيير كلمه رمز

4) 45-60 ساعت اتصال به شبكه دانشگاه از طريق تلفن (كاربران تلفني)

5) ارائه گزارش از وضعيت كاركرد كاربر

6) 300 مگابايت ت 1 گيگ فضا براي پست الكترونيكي

7) قابليت دسترسي كاربر به پست الكترونيكي در هر نقطه جهان از طريق صفحات وب

8) نصب نرم افزارهاي ضد ويروس وپايش اتوماتيك نامه هاي الكترونيكي از لحاظ وجود ويروس هاي كامپيوتري

 راهنماي ساختن شماره گير در ويندوز XP

از منويStart نماد Control Panel را انتخاب كرده ، وارد Network Connection مي شويم . روي Create a New Connection كليك كرده تا برنامه New Connection Wizard فعال شود . كليد Next را فشار داده تا به صفحه Network Connection Type برسيم.

در اين صفحه گزينهConnect to the network at my workplace را انتخاب كرده كليد Next را فشار مي دهيم .

از صفحه Network Connection گزينه Dial-up connection را انتخاب كرده كليد Next را فشار مي دهيم . در صفحه Connection name در مستطيل روبرو نامي دلخواه برايConnection خود وارد مي نمائيم. سپس كليدNext را كليك ميكنيم . صفحه Phone number to Dial در مستطيل روبرو شماره تلفن جهت اتصال به سرور دانشگاه ( 9716113 ) را تايپ مي كنيم و كليد Next را فشار مي دهيم .

 در صفحه بعد كليد Finish را كليك كرده تا از برنامهNew ConnectionWizard خارج شود . بدين ترتيب مي توان يك Connection اتصال به سرور دانشگاه ( اينترنت) ساخت.

براي دريافت راهنماي ساختن شماره گير در ويندوز 7 اينجا را كليك نمائيد.

طريقه استفاده از برنامه Outlook Express

براي اينكه بتوانيد به وسيله اين برنامه ، نامه هاي ارسالي ويا وارده خود را ملاحظه كنيد ، ابتدا مي بايست مراحل زير را طي نمائيد.

 Tool/Accounts/Add / Mail

از طريق مسير فوق ، برنامه Internet Connection Wizard را فعال كنيد . اولين صفحه اي را كه مشاهده مي كنيد Your Name مي باشد كه مي بايست در قسمت Display Name نام فاميل خود را وارد كرده و كليد Next را فشار دهيد.

در صفحه Internet E-mail Address در قسمت E-mal Address آدرس پست الكترونيكي خود را كه username@tums.ac.ir،username@razi.tums.ac.ir يا username@farabi.tums.ac.ir مي باشد ، وارد كنيد.

در صفحه E-mail Server Names در قسمت Server Type مطمئن شويد كه كلمه pop3 نوشته شده باشد. سپس در قسمت Incoming Mail (pop3 IMAP or HTTP) Server و همچنين در قسمتOutgoing Mail (SMTP ) Server اگر هيئت علمي هستيد عبارت sina.tums.ac.ir و اگر دستيار و يا دانشجوي PHD هستيد عبارت razi.tums.ac.ir وچنانچه از كاركنان دانشگاه مي باشيد عبارت farabi.tums.ac.ir را وارد نمائيد.
 

در صفحه Internet Mail Login در قسمت pop Account name شناسه كاربري و در قسمتPassword كلمه رمز مربوطه را وارد كرده ، كليد Next را فشار دهيد.

در صفحه Friendly Name در قسمت Internet Mail Account Name نامي را كه مي خواهيد در نامه هايتان روي شبكه اينترنت داشته باشيد وارد كنيد .

در صفحه Choose Connection Type در قسمتConnect Using My Phone Lineرا فعال كنيد.


در صفحه 
Dial-up connection در قسمت Use an Existing Dial-up connection را فعال كنيد ، شماره گيري را كه در برنامهDial-Up Networkingساخته ايد انتخاب كنيد ، در خاتمه در صفحه Congratulations كليد Finish را به منظور خاتمه عمليات فشار دهيد .

تغيير كلمه رمز در 
Web Mail دانشگاه

جهت تغيير كلمه رمز در وب ميل دانشگاه ، برروي دكمه User Preferences كليك كرده و در قسمت بالاي صفحه بعد ، بر روي دكمه  Password Change كليك نمائيد . سپس در قسمت هاي مشخص شده ، ابتدا كلمه رمز فعلي خود را تايپ نموده و بعد كلمه رمز جديد را وارد كنيد . با تكرار كلمه رمز جديد و كليك برروي دكمهChange Password ، كلمه رمز شما در Web Mail دانشگاه تغيير مي يابد .

قوانين و مقررات سيستم :

- اعضاي هيئت علمي و دانشجويان PHD مي توانند در هر ما ه 60 ساعت و بقيه كاربران 45 ساعت از اينترنت دانشگاه استفاده نمايند. هرساعت اتصال در شب معادل نيم ساعت محاسبه ميگردد .
 ( ساعت شب از 1بامداد الي 9 صبح )
كليه اطلاعيه ها ي مديريت شبكه 
TUMS از طريق e-mail اعلام ميشود، لذا همواره e-mail هاي خود را چك فرمائيد.

- به منظور جلوگيري از آلوده شدن شبكه دانشگاه به ويروس، نصب ضد ويروس هاي مناسب و كنترل مستمر كامپيوترهاي شخصي ، ضروري است

راهنماي تصويري طريقة ساختن شماره­گير در برنامه Dial-up Networking به صورت فايل WORD در دسترس است.

تـذكـر:

كد كاربري Username) ) را مي بايست با حروف كوچك تايپ كرد. 
مي توانيد با هر كدام از 9 شماره (280 خط تلفن ) كه به شما داده شده است شما ره گير بسازيد 
(9 شماره گير) و در صورت اشغال خط خط ديگر را جهت اتصال چك نما ئيد.

Mailهايي را كه Sender آنها مشخص نمي باشد و فايل به آنها Attach شده است را به هيچ عنوان باز نفرمائيد.

3- پست الكترونيكي (Sina , Razi)
كلية كاربران از طريق اتصال به سايت دانشگاه www.tums.ac.ir امكان استفاده از پست الكترونيكي 
Sina (جهت اعضاء هيئت علمي) و Razi (جهت دستياران) Farabi(جهت كاركنان ) Student ( جهت دانشجويان ) را دارند كه بعد از كليك روي هر كدام در وب سايت دانشگاه و تايپ كدكاربري و كلمه رمز در محل مشخص شده امكان ارسال و دريافت Mail فراهم مي گردد.

4- Web hosting
صفحة وب دانشگاه به عنوان اصلي ترين راه جهت معرفي دانشگاه، اعضاي آن, فعاليتهاي آموزشي، پژوهشي، بهداشتي و درماني اهميت بسياري دارد. اين مركز با ارائه فضاي لازم جهت بخشهاي مختلف دانشگاه در مسير بهينه سازي روز افزون و گسترش استفاده از آن گام بر مي دارد. واحدهاي دانشگاه جهت دريافت فضاي لازم مي­توانند با مديريت آمار و اطلاع رساني تماس بگيرند. رعايت دستورالعمل مربوط ضروري است.

:: صدور مجوز
به منظور نظارت بر فعاليت­هاي واحدهاي دانشگاه در امور كامپيوتري لازم است براي كلية خريدها و قراردادهاي نرم­افزاري و سخت افزاري با مبالغ بيشتر از ده ميليون ريال مجوز آن از مديريت آمار و اطلاع رساني دريافت گردد.

 

 

وبلاگ 

مالتي مديا 

تقویم
کلیه حقوق متعلق به مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد